Joe & The Juice bygger drømme med BØRNEfonden

For 15 år siden åbnede juicekæden Joe & The Juice sin første juicebar i København. Samtidig fik kæden sit første sponsorbarn. Siden er det blevet til 181 børn – ét barn pr. butik. Men samarbejdet stopper ikke her. Tværtimod tager det nu for alvor fart og er på vej mod nye højder.
Af Gitte Meyer Madsen

En lille dreng ser længselsfuldt mod himlen. Han drømmer sig op i det blå. Drømmer, som vi alle gør det.

Det er åbningsscenen i en ny film, som Joe & The Juice nu lancerer – en film hvor vigtigheden af at drømme stort er det vigtige budskab. Juicekæden vil sætte skub i drømmene blandt egne medarbejdere og børn og unge i Benin.

 

”Med vores nye film håber vi på en lidt utraditionel måde at rekruttere de unge mennesker, der arbejder i vores juicebarer – juicerne - til en ekspeditionstur til Benin til efteråret,” fortæller Mai Britt Hertzmann, der er chef for CSR i Joe & The Juice. Filmen skal få juicernes øjne op for egne ambitioner og give dem lyst til at ansøge om at komme med på turen, der har et klart formål:

 

”De seks juicere, der bliver udvalgt, skal afsted for at udvikle en idé til næste skridt i vores voksende samarbejde med BØRNEfonden. De skal ned og tale med dem, det hele handler om – børn, unge og familier. De skal mærke, føle og opleve, hvor der er et behov og forhåbentlig komme hjem med en masse gode idéer,” fortæller Mai Britt Hertzmann. Hun understreger, at der ikke er nogen grænser for idéerne. De kan strække sig over alt fra at etablere en lokal juicebar til at optimere det beninske landbrug.

 

Et unikt samarbejde  
BØRNEfondens samarbejde med Joe & The Juice startede, da juicekæden åbnede sin første forretning i 2002 og samtidig blev sponsor for et barn i Benin.  I dag er antallet af sponsorbørn oppe på 181, og flere vil komme til, fortæller direktøren for den hastigt voksende juicekæde, Kaspar Basse:
”Vi mener, at det er vigtigt at støtte børn og unge til et liv med muligheder og drømme, og det gør vi sammen med BØRNEfonden. Det startede som lidt af en tilfældighed, men nu er det blevet en tradition og en vigtig del af os.”

 

Juicekædens CSR-chef mener, at det er helt naturligt nu at involvere juicerne i det videre samarbejde:
”Det handler om at lade de unge mennesker udleve en drøm, tage ejerskab og give dem en større energi i deres arbejde. De er kloge hoveder og kreative hjerner – og et kæmpe aktiv for Joe & The Juice,” siger Mai Britt Hertzmann.

 

Selvlært fotograf står bag ny film
Bag Joe & The Juices rekrutteringsfilm står blandt andre en ung fyr med hovedet fuld af idéer. I maj måned havde 21-årige Philip Toft Andersen første arbejdsdag i juicekædens branding- og CSR-afdeling. Ni måneder senere sad han i et fly på vej til Benin med et kamera i kufferten.
”Jeg er selvlært fotograf, og da vores chef for CSR og jeg sammen udviklede en idé til, hvordan man visuelt kunne fortælle om Joe & The Juices unikke samarbejde med BØRNEfonden gik det stærkt,” fortæller Philip og fortsætter:

 

”Jeg havde ikke i min vildeste fantasi troet, at jeg skulle få den her mulighed. Det var superfedt at blive smidt ud i det her projekt og være afsted på egen hånd – med frie tøjler, men stadig med et ansvar for at levere,” siger Philip. Han har tidligere rejst i Afrika og havde derfor en god idé om, hvad der ventede ham i Benin:

 

”Jeg var mentalt forberedt og vidste også, at det ville blive hårdt arbejde. Men de lokale tog godt imod mig – de var åbne og glade til trods for, at de har så lidt. Og jeg var meget bevidst om, at jeg ville fremstille dem med respekt og værdighed.”

 

Spændende, ny rekrutteringsplatform
Nogle uger senere lå filmen færdig – instrueret, filmet og klippet af Philip. Han håber, at filmen kan inspirere juicerne i Joe & The Juice til at sætte sig til tasterne og skrive en motiveret ansøgning om at være med til at udvikle samarbejdet med BØRNEfonden.

 

”Jeg er spændt på udfaldet af den her nye og anderledes måde at rekruttere på. Men som vi siger i filmen, har vi alle drømme og noget, vi gerne vil opnå – så jeg håber, at juicerne ser det her som en mulighed for at være med til at udvikle noget stort,” siger Philip.

 

I BØRNEfonden er CEO, Bolette Christensen, begejstret for den flotte film fra Philips hånd.
”Det er en helt unik måde at involvere medarbejderne på. Jeg håber, at filmen vil motivere juicerne i Joe & The Juice til at springe ombord på vores videre rejse sammen. Vi er utrolig glade for, at Joe & The Juice ønsker at udvikle samarbejdet, så vi sammen kan skabe muligheder, drømme og en bæredygtig fremtid for børn, unge og familier i Vestafrika. Jeg er meget spændt på at se, hvad juicerne kommer hjem med af idéer fra Benin,” lyder det fra Bolette Christensen.  

 

Om Joe & The Juice: 
- Joe & The Juice-kæden har 181 butikker i 15 lande.
- Juicekæden er i hastig vækst og åbnede sidste år 70 butikker herhjemme og i udlandet.
- Joe & The Juice fik sit første sponsorbarn i 2002 og har i dag 181 sponsorbørn. Håbet er en dag at kunne sponsorere en hel landsby.

 

Se filmen her